5 filmer före dopparedagen

19.12.2020

Fem dagar, fem filmer. Krig och kärlek eller glädje och galenskaper? I veckans lördagslista bjuder jag på mina fem favoriter i högaktuella genren julfilmer.

Julen är en tid då vi vanligtvis gärna myser framför teven och tittar på film. Med tanke på de pandemirelaterade restriktioner som för tillfället råder och inskränker våra möjligheter att träffa andra, lär väl den benägenheten knappast vara mindre i år. Så här kommer den, min alldeles egna och som vanligt högst subjektiva lördagslista. God filmjul på er allihop!

1. Love Actually

Julfimernas julfilm – i alla fall för den som gillar romantiska komedier. Jag ÄLSKAR Love Actually och har nog snart sett den ett tvåsiffrigt antal gånger. De olika karaktärerna och relationerna överlappas och vävs samman på ett genialiskt sätt med kärleken som gemensam nämnare. Man både myser och ryser under filmens gång. Och skrattar, ofta. Bland många episka scener är min favorit den där Colin, med den självpåklistrade etiketten "God of Sex", träffar en kvartett amerikanska tjejer på en bar i Wisconsin. En väldigt mysig och rolig film med mycket julkänsla.


2. Trolltyg i Tomteskogen

Min absoluta barndomsfavorit finns numera som stream hos bland andra SF Anytime. Denna pärla innehåller såväl både krig och kärlek och är stundtals hysteriskt underhållande. "Var é Fjant? Hääär mamma!"


3. Ett päron till farsa firar jul

Klassisk julkomedi med mycket galenskap. Chevy Chase planerar en mysig jul där hela familjen ska åka till Walley Worlds nöjespark, men saker går inte riktigt som han planerat ...


4. Polarexpressen

En verklig julklassiker som jag kan se på nytt varje år! Häng med på en drömlik resa mot Nordpolen - och ett besök hos jultomten själv! Flera av rollerna spelas av Tom Hanks.


5. The Christmas Chronicles

Ett syskonpar råkar ha sönder tomtens släde, så de tvingas ägna hela natten åt att rädda julen. Uppföljaren, The Christmas Chronicles 2, släpptes för en tid sedan på Netflix.


Bubblare: Arthur och julklappsruschen, Narnia: Häxan och lejonet, Angelas julönskning, The Holiday

Kostas Foussianis - resereportern@gmail.com
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång