Internationella kvinnodagen

08.03.2021
8 modiga människor. 8 tuffa töser. 8 betydelsefulla "brudar" - att fira den 8:e mars! Här är kvinnorna som inspirerar mig och som jag därför vill hylla lite extra just idag.
Idag fyller jag 44 år. Det gör också den Internationella Kvinnodagen. Den 8 mars 1977 införde FN en speciell dag för att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation. Så länge kvinnor i hela världen dagligen utsätts för våld, hot och kränkningar och så länge samhället inte är jämlikt, är Internationella Kvinnodagen en oerhört viktig dag.


Just därför vill jag idag lyfta fram några individer av det motsatta könet som jag av någon anledning beundrar eller respekterar lite extra. Urvalet var inte helt lätt att göra. Selma Lagerlöf, Fredrika Bremer, Moder Teresa och Florence Nightingale är några av de namn som inte finns med på listan, som hade kunnat bli nästan hur lång som helst ...


Marta Vieira da Silva

Världens genom tiderna bästa kvinnliga fotbollsspelare. Mitt hjärta dansar samba av lycka när jag ser henne behandla en boll. Den nätta brasilianskan har hunnit bli 35 år men håller fortfarande världsklass. Bländade teknik och suveränt spelsinne - Marta är ett fenomen!


Syster Maria
Världens bästa syster och lärare. Maria lär ha suckat besviket när jag ploppade ut ur min mors mage (hon ville ha en lillasyster) och hon råkade sätta en sticknål i ögat på mig när jag var liten, men för båda dessa händelser har hon kompenserat med råge. Kanske lite för snäll för sitt eget bästa, men för mig är hon given på denna lista!

Mamma Karin

Det sägs att våra jamande husdjur har nio liv och det vete katten om inte även min mor har det. Mamma har lurat döden flera gånger; har det inte varit brustet hjärta så har det varit inflammerade bölder eller legionärssjuka. Vad hon (peppar, peppar) kommer att råka ut för härnäst står skrivet i stjärnorna, men min hårdhudade moder övervinner säkert det hindret också.

Daniela Foussianis

En varm, intelligent och snäll själ i en evighetsmaskin till kropp. Daniela har sprungit varje dag sedan den 1 januari 2020 och jag blir inte ett dugg förvånad om hennes run streak fortfarande är intakt när vi går in i nästa decennium. Respekt!

Märtha av Sverige

Jag vet inte exakt hur mycket eller lite som faktiskt är sant i den aktuella tv-serien Atlantic Crossing. Men jag vet att Norges svenskfödda kronprinsessa var en intelligent och modig person som inte minst för sina insatser under andra världskriget förtjänar en framstående plats i världshistorien.

Greta Thunberg

Vi är många som har hänförts av Greta Thunbergs mod och budskap - tänk att hon åkte till FN och läxade upp världens ledare! - men det finns också en liten klick mycket små människor som tycks lägga all sin energi på att förminska och håna henne. How dare you? Tack för att du finns, Greta!

Stefania Belmondo

Den fantastiska Therese Johaug i all ära - min kvinnliga skidfavorit genom tiderna är en liten späd italienska som vid flertalet mästerskap satte både dopade (?) ryskor och kaxiga norska jenter på plats. "Volare, volare" sa hon i en segerintervju efter ett av dessa lopp och visst såg det ofta ut som om Belmondo flög fram i skidspåren.

Märta Stenevi

Det är inte lätt att vara politisk ledare i dagens samhälle, där kritiken ofta är både överdimensionerad och missriktad. Men Märta Stenevi har goda förutsättningar att lyckas som språkrör för Miljöpartiet och det hoppas jag, av flera skäl, verkligen att hon gör. Heja Märta!
Kostas Foussianis - resereportern@gmail.com
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång