Listan: Topp 5 julkalendrar

04.12.2020

Vilken är tidernas godaste glass? Vem är Sveriges bästa skådis? Vilket lag har de snyggaste tröjorna? Under denna vinjett listar jag allt mellan himmel och jord. Ibland med en tävling som extra krydda.

Vem älskar inte listor? Jag gör det i alla fall och det beror nog mycket på att det går att lista det mesta och att jag får tycka precis som jag vill. Varje lördag kommer jag därför att publicera en ny lista i både viktiga och banala ämnen. Har du själv någon rolig idé som du vill dela med dig av? Mejla mig din idé (eller varför inte en komplett lista?) och gärna en bild på dig själv så får du kanske vara med som ”Veckans gästlistare”. Attack!

Listan: Bästa 5 julkalendrarna genom tiderna

1. Mysteriet på Greveholm (2012)
Jag och Bianca satt bänkade framför teven varje dag och efter varje avsnitt spelade vi det roliga julkalenderspelet på Barnkanalens hemsida. Mystik, spänning, humor och mycket julkänsla. Min favorit genom tiderna!

2. Albert & Herberts julkalender (1982)

Jag var bara 5 år när den folkkära duon spred glädje i rutan, och detta är mitt första julkalenderminne. Hela familjen satt samlad och som jag minns det så var den lika uppskattad av de vuxna som av oss barn.

3. Sunes jul (1991)

"Sunes jul" bygger på böckerna om pojken Sune som skrevs av Anders Jacobsson och Sören Olsson, och blev en dundersuccé när den sändes som julkalender 1991. Mest skrattade jag nog åt Sunes virriga föräldrar.

4. Allrams höjdarpaket (2004)

Vet inte riktigt varför jag tittade detta år eftersom jag var vuxen och inte hade något barn (troligen för att man aldrig blir för gammal för julkalendern ...), men kul hade jag i alla fall åt den självgode Allram och hans ödmjuka vän Shet.

5. Barna Hedenhös uppfinner julen (2013)

Stenåldersfamiljen Hedenhös befinner sig plötsligt i ett nutida Stockholm vilket bäddar för dråpliga och roliga situationer. Fredde Granberg var strålande i rollen som familjens pappa Ben.

Kostas Foussianis - resereportern@gmail.com
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång