Lördagslistan: Glassar!

30.04.2021

Maj månad har anlänt och sommaren väntar, förhoppningsvis, runt hörnet. Då sätter också glassuget in på allvar. Här är mina fem favoriter genom tiderna!

1. Sandwich Pepparkaka
Vissa äter glass mest på sommaren och pepparkakor endast kring jul. Jag älskar pepparkakor och glass och jag äter det året runt! Med detta som premiss kan förstås ingen annan glass än Sandwich Pepparkaka toppa denna lista. Lagom söt, fin konsistens och helt enkelt bara bäst – genom tiderna!

2. Päronsplitt
Kombinationen av vaniljglass och isig päronsaft är oemotståndlig. En stekhet sommardag bjöd jag en hel stationsperrong på Päronsplitt i väntan på ett kraftigt försenat tåg. Om gesten var uppskattad? Är jorden rund? Kan fiskar simma ...? Päronsplitt har utan tvekan superkrafter!

3. Ben & Jerrys Cookie Dough
Det är svårt att skapa en sån här topp 5-lista utan en enda Ben & Jerrys-glass. Den amerikanska glassjättens bidrag till min topplista blir världsberömda Cookie Dough. För ett kakmonster* som mig är glassen en gudasänd gåva. Vaniljgräddglass med kakdeg och chokladbitar – alltså ... det är ju genialt! Min kompis Sofi tipsade mig om att det går att köpa bara kakbitarna på påse. Wow!

4. Igloo Cola
Coca Cola i glassformat – en underbart läskande och somrig isglass som funnits på GB:s glasskarta sedan urminnes tider. Minns när jag var grabb och cyklade till kiosken med min storebror för att köpa glass. Om det sinade i kassan brukade vi dela en Igloo genom att hålla i varsin pinne och sedan dra. Vem tror ni (nästan) alltid fick den tunnaste delen? Lillebror så klart ... :)

5. 88:an
88:an är en annan fin GB-klassiker som aldrig går ut tiden. Det smaskiga överdraget med nötcrisp konsumeras så klart först, men själva glassen är riktigt god den också.

Bubblare:
Nogger, Magnum Classic, Piggelin, Magnum Strawberry, Sandwich, Solero Red Berries, Tip Top.

*På tal om kakmonster; här bjuder jag på en favorit i repris: Intervju med det äkta Kakmonstret!
Kostas Foussianis - resereportern@gmail.com
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång