Hur snäll har du varit i år?

30.11.2020

Idag vill jag puffa för Snällkalendern, stiftelsen Friends genialiska uppfinning som utmanar oss i att göra något snällt varje dag fram till julafton.
Jag har köpt den de senaste tre åren och det börjar bli till en kul jultradition i modern form.

Syftet är inte att ligga bättre till hos tomten när dopparedagen kommer (dels har jag alltid tyckt det är mycket roligare att ge än att få och dels kan jag ju som 43-åring knappast ställa några högre förhoppningar till den rödluvade småbarnsfavoritens leverans på julafton), utan att stärka min medkänsla och självmedkänsla.

Hört talas om Kindfulness? Eller kanske någon av de alternativa termerna self-compassion, medkänsla, självsnäll eller självmedkänsla? Kärt barn har som bekant många namn men oavsett vilket etikett vi klistrar på det nya begreppet som börjat dyka upp i sociala medier, så är nog de flesta experterna överens om en sak; det funkar verkligen!

Självmedkänsla sägs korrelera med livskvalitet, gott självförtroende och lycka.

Det är varken är magi eller något hokus-pokus jag pratar om, utan vetenskapligt belagda hälsofördelar. Flera akademiska studier visar nämligen på ett klart samband mellan snällhet och exempelvis minskad ångest, depression och stress. Självmedkänsla sägs korrelera med livskvalitet, livstillfredställelse, gott självförtroende och lycka. Kort sagt – Kindfulness är det nya Mindfulness! Kindfulness handlar om att vara snäll och inte bara mot andra utan i allra högsta grad även mot sig själv.

För handen på hjärtat  – pratar du verkligen med samma mjuka röst till dig själv som du (förhoppningsvis) talar till din käraste, ditt barn och din bästa vän? Förhåller du dig lika förstående och förlåtande till dina egna misstag och eventuella tillkortakommanden som inför dem dina medmänniskor anförtror dig med? Jag har själv varit en stor syndare när det handlar om kindfulness och jag tror tyvärr att de flesta av er svarar nej på frågorna ovan.

Några av er har kanske läst min artikelserie om de ätstörningar jag kämpat mot i tre fjärdedelar av mitt liv och hela den mörka historien är egentligen resultatet av bristfällig självmedkänsla. Jag har misshandlar mig själv i så många år samtidigt som det har varit en värderad livsriktning att vara snäll och givmild mot andra. Missförstå mig inte, jag är ingen barmhärtig sybarit, att göra gott för andra ger mig själv glädje och utan den hade jag nog inte klarat av att leva med mig själv. Dessutom har även jag flera brister som människa även om man inte väger in perspektivet compassion.

Anyway - teorierna om varför det är så svårt att vara snäll mot sig själv varierar. Klart är i alla fall att en stor del av dem som insjuknar i någon form av utmattningssyndrom lider av massiv självkritik i kombination med skyhöga krav på sig själva och en närmast obefintlig självempati. Genom att istället visa värme, vänlighet, omtanke och acceptans mot sig själv och andra kan man med mycket träning bli som sin egen terapeut. Det blir i det långa loppet helt enkelt lättare att leva sitt liv enligt sina värderingar - och därmed må psykiskt bättre.

Just nu – när vintermörker och coronarelaterade domedagsprofetior gör sitt bästa för att trycka ner oss så djupt ner i galoscherna det bara går – behöver vi vara särskilt noga med hur vi behandlar varandra och oss själva. Just nu – när kramar är bannlysta och fysisk närhet överhuvudtaget ganska komplicerad – betyder värme, omtänksamhet och kärleksfulla ORD så ofantligt mycket. Just nu – behövs Snällkalendern mer än någonsin tidigare.

Så köp en kalender du också och hjälp till att måla julen i kärlekens röda färg! De säljs fortfarande i Friends webshop och i flera butiker (bland annat på Coop). Förutom att inspirera den som öppnar de 24 luckorna till att göra en liten snäll handling så finns det också en mottagare som i sin tur blir inspirerad. Det betyder att spridningen av snälla handlingar blir enorm och vi får en magisk synergieffekt som alla mår bra av. Ju fler vi blir desto roligare!

På tal om magi – är du riktigt flitig i jobbet med de dagliga uppdrag som döljer sig bakom luckorna, så ligger det kanske till och med en extra klapp och väntar på dig under granen den 24:e december ...

Kostas Foussianis - resereportern@gmail.com
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång