Sportprofiler jag mött

04.09.2021
Hemma hos-reportage med Mikael Renberg i Toronto, travpassion med Anders Lindqvist i Paris och lunchintervju med Peter Forsberg i Philadelphia. Veckans lördagslista sätter fokus på några av mina mest minnesvärda möten och intervjuer med mer eller mindre kända sportprofiler.

1. Börje Salming
Intervjun med Börje på Nätverket Österlens frukostmöte den 3 oktober 2021 gav mig nostalgiska vibbar som nästan fick mig att tappa både fattningen och mikrofonen. En heder, ära och ynnest.

2. Nadja Casadei
Det finns människor som med sin orubbliga viljestyrka kan förmå inte bara dem själva utan också personer i sin omgivning att göra saker de inte trodde var möjliga. Människor som med sin karaktär, positiva attityd och inställning till livets alla skeenden, är en inspirationskälla för alla som korsar deras väg. Som Nadja Casadei. Tack för att du kom till Ystad – jag glömmer aldrig vårt möte!

3. Peter Forsberg
Sveriges bäste hockeyspelare genom tiderna bjöd på sig själv, lunch och drygt två timmar av sin tid när vi träffades mellan två träningspass i Philadelphia hösten 2004. Samma ödmjukhet som präglar Börje Salmings karaktär är även signifikativ för "Foppa". Fast han tjänade ju lite mer ...

4. Mikael Renberg
Givetvis hur häftigt som helst att få göra ett "hemma hos-reportage" hos den kanske bäste spelaren som någonsin slagit igenom i mitt hjärtas klubb Luleå Hockey. Jag och min kanadensiske vän Pete Bozinov hälsade på Renberg i Toronto och vi kom inte dit tomhänta utan med en burk nykokt pitepalt (!) som Daniela trollat fram med sina gudabenådade kockhänder.

5. Lutfi Kolgjini
"Luddes" karisma har alltid fängslat mig liksom hans fantastiska resa från fattig bondpojke i Kosovo till "kaxig" (i positiv bemärkelse) hästägare med mångmiljonrörelse på Vombs Nygård. Där jag för övrigt träffade honom första gången i slutet av 1990-talet efter att hans storstjärna Viking Kronos bokstavligen räddat honom från konkurs. Det, och resten, är ett gyllene stycke svensk travhistoria.

6. Mats Sundin
Under samma reportageresa som ovan nämnda träff med Renberg gjorde jag också en längre intervju med Mats Sundin för Tidningen Hockey. Sundin var lagkapten i Toronto och lagets stora hjälte. Jag minns främst hur trevlig "Sudden" var efter träningen - och hur sliten han såg ut när han mötte media efter matcherna (jag såg totalt 3 Leafs-matcher på resan).

7. Henrik Larsson
Jag träffade Henke för Kvällspostens räkning på Celtic Park i Glasgow 2003, strax före ett Old Firm-derby. Han var avslappnad och på gott humör och det märktes hur väl han trivdes i Skottland. Något år senare hade han flyttat till Barcelona. Jag fanns på plats som reporter för Ystads Allehanda när Henke på hösten 2004 kom tillbaka till Glasgow för att möta Celtic i en Champions League-match. Hyllningarna när Henke byttes in för Barca är nog det enskilt största idrottsögonblicket jag varit med om i  livet. Jag får faktiskt gåshud än idag när jag tänker tillbaka på hur 60 000 skottar stod upp och sjöng för en svensk – som spelade i motståndarlaget ...

8. Anders Lindqvist
Anders skulle skicka en låda hästskit med posten till mig om han inte fick vara med på den här listan. Och visst - lättsammare, snällare och gästvänligare sportprofil än travciceronen Anders Lindqvist får man leta länge efter på den här planeten. Att han fortfarande, 69 år ung, är en spjuver med glimten i ögat gör inte saken sämre. Jag önskar bara att han var lite försiktigare i trafiken ...

Andra kortare möten/intervjuer:
Rafael Nadal (presskonferens under Swedish Open), Zlatan Ibrahimovic (på Kastrup inför VM 2002 samt på Sturup efter EM 2004, han var ungefär lika reserverad båda gångerna) , Jonas Björkman (en gång på Swedish Open och en gång på Svaneholm Open, lika trevlig och glad vid båda tillfällena), Wilander/Ivaniservic (som hastigast vid Svaneholm Open 2019), Kajsa Bergqvist (intervju på frukostmöte hos Nätverket Österlen - vilken vinnarskalle!), Therese Alshammar (se kommentar vid Kajsa B.), Anders Gärderud (lågmäld löparlegend som gästade Nätverket 2015).

Kostas Foussianis - resereportern@gmail.com
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång